poniedziałek, 7 października 2013

11. Drożdżowe ciasto ze śliwkami


Dostałam mnóstwo śliwek i nie wiedziałam co z nimi zrobić. 
Powidła, dżemy, ciasta?
Powstało więc standardowe ciasto drożdżowe z ukochaną przede mnie kruszonką i dużą ilością śliwek. Doskonale smakuje na ciepło, choć nie powinno się go jeść w ten sposób :-)
Podawałam z kwiatkami śmietany, która nadała ciastu trochę lekkości. 

Składniki:

na ciasto: (forma 30x36cm)
  • około 1kg śliwek, przekrojonych na pół
  • 500 g mąki pszennej
  • 40 g drożdży
  • 250 ml mleka
  • 80 g masła
  • 150 g cukru
  • 1 opakowanie cukru waniliowego
  • 5 żółtek
  • szczypta soli
na kruszonkę:

  • 100g masła
  • 100g cukru pudru
  • 200g mąki pszennej
Wykonanie:

Zrobić rozczyn z drożdży: 250ml mleka podgrzać, wsypać 2 łyżki cukru i rozpuścić drożdże. Odstawić do wyrośnięcia.* Pozostałe (wyłączając śliwki oczywiście:-)) składniki wsypać do miski, wymieszać. 
Dodać drożdże i zagnieść. Odstawić przykryte ściereczką w ciepłe miejsce na 40-60 minut. 
Formę do ciasta wysmarować masłem, wyłożyć w niej drożdżową masę. Pozostawić do rośnięcia na kolejne 20-30 minut.
Umyte śliwki bez pestek, przekrojone na pół ułożyć na cieście. 
Masło, mąkę i cukier na kruszonkę wymieszać. Wysypać na śliwki.
Piec w 190 stopniach, przez 50-60 minut. 

*Zazwyczaj rozczyn robię w dosyć dużym naczyniu, bo potrafi sporo urosnąć.


PS. Zdjęcie tylko jedno i to zrobione kalkulatorem ze względu na apetyt :-) 





2 komentarze:

  1. to uwielbiam tylko nie drożdżowe, ale jogurtowe. Tylko czy o tej porze roku można dostać śliwki? ;/

    OdpowiedzUsuń
  2. zdarzyło mi się kupić w grudniu śliwki w kauflandzie, ale nie niestety były całkiem bez smaku ;/

    OdpowiedzUsuń